Kan iemand me in begrijpelijk Nederlands uitleggen wat er precies met je gebeurt als je je letterlijk doodlacht?

Het is ongetwijfeld zeldzaam, maar wat gebeurt er nu fysiek als je je doodlacht (ik bedoel in de situatie dat je het letterlijk niet meer kunt navertellen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat komt slechts voor in het geval,als je spontaan in brand vliegt en je daarom zo moet lachen,dat je overlijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar maak me nu niet aan het lachen, dadelijk ben ik niet meer bij machte om de vraag te sluiten omdat ik me doodgelachen heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er wat humor inzit heb ik deze gekozen. Jammer genoeg heb ik geen volledig antwoord op de vraag gekregen, maar dan laten we het hier maar bij.

Andere antwoorden (8)

dan moest je zo erg lachen dat je geen lucht meer kreeg en je zelf letterlijk heb dood gelachen.

best ironisch als je er over na denkt, denk je dat je een leuke mop heb verteld kom je er achter dat je eigenlijk een maat heb vermoord, na ja een soort van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat een fabel.
Het gezegde "doodlachen"is hartelijk en langdurig lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is geen fabel, ik dacht dat ik dat ook wel duideijk had gemaakt in mijn vraag. Je kunt letterlijk doodgaan als gevolg van lachen. Ik weet ook dat er meerdere mogelijke fysiologische dingen dingen zijn die de uiteindelijke dood kunnen veroorzaken, ik weet echter niet wat die zijn, buiten geen lucht meer kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik dan kan bedenken zijn hartfalen maar ik kan dat nergens vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de Engelstalige wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Death_from_laughter staat dit artikel over dit onderwerp, ik begrijp alleen niet wat er staat, vandaar mijn vraag.
In goed Nederlands lach je dan zo lang dat je in je eigen lach stikt en dan je hart ermee stopt...

Maar het lijkt me in de praktijk onmogelijk aangezien het feit dat lachen ook een combinatie is van in en uit ademen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een klein aantal gevallen bekend van mensen die zich doodgelachen hebben. In een deel van de gevallen was het lachen waarschijnlijk een bijverschijnsel, en was de werkelijke doodsoorzaak anders. Behalve de mensen uit deze lijst zijn er ook bepaalde vormen van astma waarbij hard lachen een aanval kan oproepen, waardoor men kan overlijden.

5e eeuw v.Chr. - Zeuxis, Grieks schilder. Lachte zich dood na het schilderen van een oude vrouw.
207 v.Chr. - Chrysippus, Grieks filosoof. Zou zich volgens een legende hebben doodgelachen nadat hij zijn ezel wijn liet drinken en zag hoe het dier vervolgens een vijg probeerde te eten.
1599 - Nandabayin, Birmees koning. Zou volgens de legende overleden zijn nadat een Venetiaanse reiziger vertelde dat er in Venetië geen koning was.
1975 - Alex Mitchell, Engels metselaar. Lachte 25 minuten non-stop tijdens een aflevering van The Goodies, waarna hij overleed. Zijn weduwe, die getuige was van deze manier van overlijden, stuurde later een brief om de makers van The Goodies te bedanken dat ze de laatste minuten van haar man zo plezierig hadden gemaakt.
2003 - Damnoen Saen-um, Thaise ijscoman. Lachte gedurende twee minuten in zijn slaap en overleed daarna. Zijn vrouw probeerde hem tijdens het lachen tevergeefs te wekken. Volgens medici ging het mogelijk om een hartaanval

Toegevoegd na 49 seconden:
Verder ken je uiteraard de bekende sketch van Monty Python :-D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_personen_die_zich_doodgelachen_hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dood lachen, kapot lachen is het zelfde. je breek je zelf gewoon af. dat is het.

Dus gewoon geen contact meer met de aarde. eventjes weg.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, hoewel ik er niets wijzer van geworden ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We beginnen mekaar te snappen. ik mag je wel maat...
Ha, die Mlodewijk;

'Je zelf doodlachen' is de verzamelnaam van sterfgevallen waar een daverende lach aan vooraf ging. Je kunt bijvoorbeeld door een onbetamelijke lachbui je evenwicht verliezen en ergens vanaf vallen of voor een rijdend voertuig stappen. Of een hartverlamming krijgen als je al een zwak hart hebt. Of een hersenbloeding als er een ader al op knappen stond. Of stikken in een hap voedsel die je net in je mond had toen de fatale mop werd verteld. Of je polsen doorzagen met een fatale slagaderlijke bloeding als gevolg omdat je collega timmerman een geweldige mop vertelde aan de zaagtafel. Of een verkeerde stuurbeweging maken omdat je net je favoriete cabaretsketch op je autoradio langs hoorde komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel hard lacht dan gebruik je bepaalde spieren heel intensief. Alle bloed gaat dan naar die spieren en daar moet je hart harder voor pompen. Het is als (top)sport bedrijven. Ook daar kan je hart onder bezwijken als je niet goed getraind bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand zich doodlacht is er meestal sprake van een dodelijk hartinfarct. Van het lachen zelf ga je echt niet dood.